Θεραπεία Ζευγαριού: Πως να βελτιώσετε την ψυχολογία σας & την σχέση με τον σύντροφό σας;

Η Ψυχοθεραπεία ζεύγους είναι συνήθως σχετικά μικρής διάρκειας: Η ψυχοθεραπεία ζευγαριού διαρκεί συνήθως από 6 έως 12 θεραπευτικές συνεδρίες. Εστιάζεται συνήθως σε ένα ή περισσότερα θέματα που το ζευγάρι θέλει να επιλύσει. Στη θεραπεία ζεύγους δίνεται έμφαση στην αναγνώριση και την αξιοποίηση των δυνάμεων και δυνατοτήτων που ο κάθε σύντροφος έχει και φέρνει μέσα στη σχέση με στόχο την βελτίωση της επικοινωνίας (διευκόλυνση στην έκφραση των συναισθημάτων, εκπαίδευση σε τεχνικές επικοινωνίας (π.χ. ενεργητική ακρόαση), και στην πιο αποτελεσματική έκφραση των καταπιεσμένων σκέψεων και συναισθημάτων των συζύγων, ώστε να αναβαθμιστεί η ποιότητα της επικοινωνίας και να αντλούν και οι δύο πλευρές ικανοποίηση κι ευχαρίστηση μέσα από την σχέση.

Όταν τα ζευγάρια έρχονται στην ψυχοθεραπεία ζεύγους θέλουν συνήθως να βελτιώσουν την συντροφική ή την συζυγική τους σχέση. Θέλουν να καλυτερεύσουν την επικοινωνία τους, το σεξ μεταξύ τους, να εκφράσουν τα παράπονα και τα αιτήματά τους στον ψυχοθεραπευτή. Πιστέυουν οτι αν και αγαπιουνται, δεν το ζουν αυτό όσο θα ήθελαν μεσα στην συζυγία τους.

Μολονότι η αγάπη είναι το πιο σημαντικό στοιχείο σε μια σχέση συντροφικότητας, συχνά έχουμε δυσκολία να συνειδητοποιήσουμε τους τρόπους που χρησιμοποιούμε για να εκφράσουμε την αγάπη μας απέναντι στον/ στην σύντροφό μας, και αν αυτό που, τελικά, εμείς εισπράττουμε ως αγάπη από τον/ την σύντροφό μας ικανοποιεί, και σε ποιο βαθμό, τις δικές μας ανάγκες από την σχέση μας.

Όλοι μας είμαστε σε θέση πρώτα να βελτιώσουμε την συντροφική μας σχέση, και κατόπιν, έχοντας εφοδιαστεί με τις τεχνικές της δικής μας «επιτυχίας», να βοηθήσουμε κι τους άλλους ανθρώπους του στενού μας περιβάλλοντος να βελτιώσουν τις σχέσεις τους με τους συζύγους, τα παιδιά, τους γονείς, ή τα αδέρφια τους.

Το πρώτο πράγμα που χρειάζεται για να πετύχουμε τα παραπάνω είναι να αποκτήσουμε την ικανότητα να καταλαβαίνουμε τις δικές μας ανάγκες, και να μπορούμε –μετά από εκπαίδευση και άσκηση- να τις εκφράζουμε στους άλλους με τέτοιο τρόπο ώστε να γίνονται κατανοητές και να ακούγονται αποτελεσματικά.

Το κλειδί για τα παραπάνω βρίσκεται στο να ανακαλύψουμε ποιο είναι αυτό που εκπληρώνεται μέσα από την καρδιά μας και να παρατηρήσουμε τις διαφορές στην επικοινωνία μας με τους άλλους.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να καλυτερεύσουμε τον τρόπο της επικοινωνίας μας με τον/ την σύντροφό μας, αλλά κυρίως μαθαίνοντας να ακούμε πιο ενεργητικά, προσαρμόζοντας το ύφος της συμπεριφοράς μας με αυτό του/ της συντρόφους μας, και επικοινωνώντας με τον τρόπο που οι εκείνος / εκείνη επιθυμεί να παρακολουθεί και να ακούει, θα επιτύχουμε τον στόχο μας. Όλα αυτά είναι θεμελιώδη, εάν θέλουμε να βρισκόμαστε σε διαρκή ισορροπία μέσα στη σχέση μας, όπως επίσης, είναι ταυτόχρονα κι ο μηχανισμός της αποτελεσματικής επικοινωνίας μας με τους άλλους!

Τα προβλήματα των σχέσεων πηγάζουν κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό (95%) από τις συγκρούσεις αναγκών, και κατά ένα πολύ μικρότερο (5%) από συγκρούσεις αξιών. Ακόμα κι όταν πρόκειται για συγκρούσεις αξιών, η πραγματική σύγκρουση προκύπτει από την ανάγκη που εμείς έχουμε να σκέφτεται, ή να συμπεριφέρεται ο άλλος σύμφωνα με τις δικές μας αξίες.